Co pić w czasie upalnych dni, aby uzupełniać wodę i elektrolity?

0
43

Spożywanie zwiększonej ilości wody w czasie upałów jest oczywistością. Jednak warto wiedzieć, że nie każdy napój uzupełni niedobory, niektóre mogą wręcz dodatkowo wpływać na wypłukiwanie elektrolitów, co przy upalnej pogodzie ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Elektrolity obecne są we wszystkich płynach ustrojowych, dlatego ich obecność jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odwodnienie może powodować również utratę tych cennych jonów.

Elektrolity występują w formie kationów i anionów soli. Wśród niezbędnych dla organizmów kationów należy wymienić: sód i potas, które najszybciej traci się w czasie upału wraz z potem, a także wapń i magnez, których niedobór powoduje przykre i bolesne skurcze. Stąd ważne jest uzupełnianie elektrolitów w upalne dni w postaci rozpuszczalnych w wodzie preparatów dostępnych w aptece lub napojów izotonicznych, ale tylko w przypadku wysiłku fizycznego.

Co pić w trakcie upałów aby nie wypłukiwać dodatkowo elektrolitów z organizmu?

Przede wszystkim picie mocnej kawy i herbaty nie jest wskazane w trakcie upałów. Powoduje wypłukiwanie cennych elektrolitów, a przede wszystkim wapnia, przyczyniając się do bolesnych skurczów. Podobnie rzecz ma się z colą. Takie napoje wypłukują również potas. Oczywiście w czasie upałów, zwłaszcza w godzinach, kiedy słońce najmocniej świeci, należy unikać picia alkoholu, który wyraźnie podnosi ciśnienie tętnicze i także powoduje utratę wody. Polecany jest za to sok pomidorowy, który zawiera duże ilości potasu, a także spożywanie sałatek z zielonym ogórkiem. Spożywanie wody źródlanej nie jest dobrym pomysłem, gdyż nie dostarcza ona cennych pierwiastków do organizmu. Warto pić wodę wysoko i średniozmineralizowaną, która dostarcza m.in. magnez i wapń.

Co sprzyja utracie elektrolitów?

W trakcie upału już sama wysoka temperatura powoduje utratę cennych elektrolitów wraz z potem. Jeszcze bardziej sprzyja temu wysiłek fizyczny. Dlatego w trakcie biegania, czy jazdy na rowerze koniecznie trzeba uzupełniać płyny i elektrolity. Dobrym źródłem potasu są banany, które spożywane są w trakcie wysiłku przez wielu sportowców, zarówno zawodowców, jak i amatorów. Ekspozycja na słońce może spowodować udar słoneczny. Dochodzi wtedy do obrzęku mózgu, co może mieć niezwykle poważne konsekwencje dla zdrowia. Przy pierwszych objawach jakim są zawroty głowy i ból głowy, trzeba jak najszybciej znaleźć zacienione miejsce i uzupełnić wodę i elektrolity. Najlepiej jest wypić osoloną wodę. Przy utracie przytomności należy podnieść nogi omdlałego do góry, aby krew mogła dopłynąć do mózgu. Dalsze postępowanie jest podobne, należy zadbać o podaż wody i węglowodanów.

W czasie upałów w sposób szczególny trzeba dbać o podaż płynów, jednak nie należy przesadzać również w drugą stronę, aby nie doprowadzić do hiponatremii. Rozcieńczenie sodu w organizmie powoduje obrzęk komórek ciała. Odpowiednia podaż wody to między 2-3 litry. Na odpowiednią podaż wody wskazuje słomkowy odcień moczu i optymalna częstotliwość jego oddawania.

Komentarze